joi, 26 noiembrie 2009

Tendinte viitoare in Managementul Calitatii

Salutare!

Azi (ieri, de fapt, ca e trecut de 00:00) am participat la o sedinta a Consiliului Facultatii pe tema cercetarii in facultatea noastra, si a evaluarii SIMTEX prin care urmeaza sa treaca.

Unul din subiectele discutate a fost faptul ca este absurd ca facultatile socio-umane sa fie evaluate dupa aceleasi criterii ca facultatile din domeniul stiintelor naturale sau tehnic. S-a discutat de asemenea faptul ca sistemul de evaluare este exagerat de centrat pe cantitate vs. calitate.

De fata a fost si dl. prof. dr. Romiță Iucu, prorector al Universitatii din Bucuresti. Dansul a spus ca Thomson ISI (pe scurt, institutul care se ocupa de indexarea revistelor stiintifice internationale de standarde inalte) a creat, ca indidicator, un factor de impact al publicatiilor. Astfel, desi, de exemplu, Universitatea Babes Bolyai a avut mai multe publicatii ISI decat Universitatea din Bucuresti (nu stiu daca si anul trecut inclusiv, sau doar inainte), a doua are un factor de impact mult mai mare decat prima. Astfel, se incepe o trecere si catre evaluare calitativa.

La nivel international se pare ca (dl. prorector a participat la o conferinta si ne-a informat) la nivel international se va renunta la rankingul universitar si se va trece catre o forma de ranking pe domenii. Insusi autorul topului Shanghai si-a cerut scuze la respectiva conferinta pentru problemele create universitatilor, spunand ca scopul topului nu era unul comercial - ei voiau sa vada cam pe unde se situeaza universitatile chineze in lume :). De altfel, rectorul unei universitati din Malaezia se pare ca si-ar fi facut Harakiri dupa ce universitatea sa a scazut 25 de locuri intr-un an (pentru ca murisera cativa detinatori ai premiului Nobel intre timp) in top..

Exista deja, se pare, un proiect european numit „Mapping Diversity in European Higher Education”, menit sa faciliteze trecerea dinspre criteriile cantitative, comune tuturor domeniilor, catre criterii inclusiv calitative si mulate pe specificul acestora. Asta va permite o mult mai buna acceptare si valorificare a diferentelor dintre universitati si dintre misiunile universitatilor.

Si trecem la nivel national. Aici, se pare ca si ARACIS-ul va trece in cativa ani (2 probabil) la evaluari pe domenii, unde specialistii din aceste domenii vor participa la realizarea criteriilor de evaluare. Personal, ma gandeam ca si federatiile studentesti ar putea sa se implice in acest proces. Asta din doua motive: 1. Pentru a ne asigura ca formarea noastra ramane centrala invatamantului superior, si 2. Pentru a fi recunoscute facultatile care implica studentii in activitati stiintifice valoroase.

Cam asta ar fi tot pentru acum.

Weekend placut!
Mihai

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu